Hoe werkt een huisstijl ontwerptraject?

Wanneer je ons inschakelt voor het ontwerp van je nieuwe logo start voor ons meteen het logo ontwerpproces. We noemen dit een proces omdat er nooit een kant en klare oplossing is. Een goed logo ontstaat door de wisselwerking en interactie tussen de opdrachtgever en de ontwerper. Of zoals in ons geval: ontwerpers. Voor ons is een logo alleen niet wenselijk want een sterk logo komt pas goed tot zijn recht als deze is doorgevoerd in een doordachte huisstijl. Wij denken hierin mee en geven je advies. Hiermee trek je de klanten aan die bij je passen. Jouw huisstijl is ons visitekaartje!

Wanneer je onze website hebt bezocht kun je op onze prijslijstpagina duidelijk en helder zien wat de kosten van de diverse pakketten zijn en welke opties er nog meer zijn. Ook kun je hier meteen en makkelijk een inspiratiesessie met ons boeken.

Vragenlijst zakelijk ontwerp

Uitgangspunt is altijd onze vragenlijst “ontwerp huisstijl / logo”. Door deze in te vullen, kun je al een klein beetje richting geven aan het ontwerpproces. Zo weten we ook zeker dat we niets vergeten en overal, in grote lijnen al over is nagedacht.
Omdat we zelf ook geen fan zijn van ellenlange vragenlijsten zijn alleen de velden met contactgegevens verplicht dus je kunt overslaan wat niet van toepassing is. Toch dagen we je uit elke vraag even goed te laten bezinken. Juist als je al langer bezig bent met je bedrijf kan het zo zijn dat je er achter komt dat je oude doelgroep of producten en diensten niet meer helemaal bij je passen. Dit soort onderwerpen komen aan bod in de vragenlijst.

Inspiratiesessie

Wil je graag zo’n korte inspiratiesessie boeken, dan is deze voor de nieuwe klanten altijd gratis. In het uitgebreidere huistijlontwerppakket (“het logo inspiratiepakket”) zit een uitgebreidere brainstormsessie begrepen. Het liefst plannen we deze zo in dat dit na de eerste schetsronde plaats vindt. In live contact is het makkelijk om snel te schakelen en verdere richting te bepalen.
En natuurlijk vinden we het sowieso leuk om echt met je kennis te maken, liefst in het echt natuurlijk maar via beeldbellen is ook zeker een goed alternatief.

Klik hier om een inspiratiesessie in te plannen!

brainstormsessie_tamar

Brainstormsessie met Tamar van Hip Kinderkleding over een flyer en het illustreren van een kleurplaat.

Eerste schetsronde

Schrik niet als de eerste schetsronde nog geen “halleluja” gevoel bij je oproept. Ontdekken wat je niet wilt kan een nuttige manier zijn om te komen tot het ontwerp waar je wel helemaal blij van wordt. We noemen het niet voor niets een ontwerpproces. Samen kijken we dan welke richting het ontwerp wel opgaat. De ene keer gaat het totaal een andere kant op, de andere keer kan een kleine aanpassing al het verschil maken tussen een “mwa” en “Yes!” gevoel. Soms moet je het gewoon een keer “op papier” zien.

Overigens kunnen de eerste schetsen ook variëren in stijl of manier van aanleveren. Soms zijn het alleen potloodschetsen, soms alleen in zwart-wit omdat we eerst de vorm willen bepalen voor we op de (belangrijke) details als lettertypes en kleur in gaan. Soms in kleur en vormvarianten zoals hieronder en soms zijn er nog veel meer verschillende varianten van het logo omdat de creativiteit maar blijft borrelen.

Hoeveel schetsrondes?

Ondanks dat het zakelijk gezien slimmer zou zijn, werken wij met het ontwerpen van een huisstijl (nog) niet met een maximaal aantal correctierondes. Voor ons voelt het niet goed om dit te doen omdat dit mogelijk de kwaliteit van het eindresultaat omlaag haalt. We willen niet dat een klant genoegen neemt met een logo wat het toch net niet is omdat er anders extra kosten aan verbonden zijn. Uiteraard proberen we in de manier van samenwerken en het onderlinge contact wel zo snel mogelijk de juiste snaar te raken.

Zoals je hierboven kunt zien is het uiteindelijk logo voor Sabores de Portugal uiteindelijk ook heel anders geworden dan deze schetsen.

Let niet op de typefout in de naam, dit is gelukkig nog goed gekomen. Wil je weten hoe Linda de samenwerking met ons heeft ervaren? Lees dan dit gastblog wat ze voor ons schreef.

logo huisstijl schets

Huisstijlkaart

Wanneer wij jouw logo mogen ontwerpen, ontvang je een handige overzichtelijke huisstijlkaart met handleiding in PDF formaat met hierop de do’s and don’ts, eventuele logo varianten, de huisstijlkleuren en lettertypes. Deze kun je meegeven wanneer een drukker of webbouwer voor jou aanvullende huisstijlitems gaat maken zoals je website of bedrijfskleding.

Natuurlijk ontvang je het logo ook los als de volgende bestanden: EPS, PDF, PNG, SVG per mail. Zo heb je alle bestanden compleet om in de toekomst je huisstijl goed door te voeren.

Vaak maken we, in overleg met jou tegen een meerprijs, ook een vierkante versie van het logo ten behoeve van bijvoorbeeld social media. Deze ontvang je als PNG bestand. Je kunt ook kiezen voor een staande variant bij een liggend logo en vice versa.
Wanneer van toepassing dan leveren we ook het icoon wat bij het logo hoort als PNG en SVG bestand. En op verzoek maken we de verzameling af met een diapositief variant / wit of semi transparant watermerk als PNG en SVG bestand.

Sabores de Portugal Huisstijlkaart-01

Je huisstijl is klaar en dan?

Voor ons is de basis van je huisstijl, logo met lettertypes en huisstijlkleuren, nog maar het begin. Bij het pakket “goede start” zitten ook een eerste set visitekaartjes begrepen en het ontwerp van bijvoorbeeld digitaal briefpapier. Graag denken we mee welke huisstijlitems in jouw geval nog wenselijk zijn om je boodschap nog duidelijker te vertellen.

Dit kunnen digitale items zijn zoals social media banners of het ontwerp van een e-book of drukwerk zoals flyers, bedankkaartjes of cadeaubonnen. De mogelijkheden zijn eindeloos. Helemaal wanneer je net start met je onderneming is het slim om goed te kijken welke items op korte termijn en welke items op lange termijn het gewenste effect hebben zodat je hierin, samen met ons, een goede keus kunt maken.

visitekaartjeslogo joep kolijn

Nog even dit…

Omdat wij alles zelf illustreren maken we geen gebruik van bestaande beeldbanken om je logo tot stand te brengen. Zo kunnen we letterlijk alles tekenen wat je maar nodig hebt om je branding te versterken. Heb je ook al eens gedacht aan een zakelijke portretillustratie of infographics of illustraties om je verhaal te onderbouwen. Of het nu gaat om een speelse potloodschets als beeldmerk of een strak figuur wat je als herkenbaar icoon kunt neerzetten. Met potlood of met de muis tot stand gekomen, meer op maat gemaakt dan dit krijg je het niet en zo weet je zeker dat je niemand tegen komt die exact hetzelfde logo heeft. Het is wel zo dat goede ideeën vaak bij meerdere mensen opborrelen dus we raden je zeker aan om in het voortraject ook zelf research te doen naar logo’s van bedrijven met dezelfde naam of in dezelfde branche.

Het kan ook een hele mooie manier zijn om hiermee een moodboard te maken van logo’s die je aanspreken (of juist niet) en deze via Pinterest met ons te delen. Hoe meer achtergrond informatie je geeft, hoe soepeler het ontwerpproces zal lopen. Heb je nog werkelijk geen idee, dan is dat ook geen punt. Geef dit aan in de vragenlijst en we helpen je met de zoektocht.

Enthousiast geworden? Vul dan hier de vragenlijst “ontwerp huisstijl / logo” in en/of plan hier meteen een inspiratiesessie in.

Heb je al een tof logo maar zoek je hulp om je huisstijl uit te breiden en echt impact te maken? Bijvoorbeeld met opvallende reclame-items om offline en online te laten zien dat jij het verschil kan maken voor je doelgroep? Vul dan de vragenlijst “zakelijk ontwerp en/of drukwerk” in.

Heb je nog vragen, stel ze dan gerust.

We horen graag van je!

Groetjes, Elise & Chantal

blog over ons ontwerp- en illustratiewerk
Meld je aan voor onze nieuwsbrief