FAQ / Veelgestelde vragen

Home/FAQ / Veelgestelde vragen
FAQ / Veelgestelde vragen2020-08-22T17:34:00+02:00

Op deze pagina vind je de vragen die het meest aan ons gesteld zijn de afgelopen jaren. FAQ Bonte Raaf

We zijn de vragen nog aan het verzamelen en aanvullen.

Heb je een vraag die hier niet bij staat, laat het ons weten!

Dit kan via ons antwoordformulier of stuur een berichtje via de Whatsapp button.

witregel
Wat is een briefkaars?2020-10-21T10:06:44+02:00

De briefkaars is een beschrijfbaar wasvel dat opgerold kan worden tot een kaarsje. De briefkaars komt in een mooie handgeschepte envelop, met een gebruiksaanwijzing en houtskoolkrijtje. De briefkaars past in de brievenbus. Je kunt deze hier bestelllen in onze webshop.

De kaarsen kunnen binnen gebrand worden. Hierbij gelden dezelfde voorschriften als bij andere kaarsen: dus niet op de tocht, bij gordijnen, buiten het zicht, in de buurt van kleine kinderen etc. Deze voorschriften staan ook op de bijgevoegde gebruiksaanwijzing.

Het branden van de kaars is reukloos. De impact van het beschrijven met een waskrijtje is verwaarloosbaar op het branden.

De kaars brandt enkele (2-4) uren. Het is handig om ze op een kandelaar of schoteltje te plaatsen, want het kaarsvet kan uitlopen.

Hoe worden kaarten geleverd?2020-10-21T15:34:30+02:00

Trouwkaarten of geboortekaartjes worden, vanwege het tijdsvoordeel, vaak rechtstreeks naar de klant verzonden wanneer we deze bij een drukker laten drukken. De kaarten worden ongevouwen geleverd, wel zijn ze voorzien van een rillijn waardoor het vouwen makkelijker is.

Bij gevouwen klapkaarten op groeipapier zorgen wij dat ze gevouwen en al naar de klant verzonden worden. Het netjes vouwen van een groeikaart is door het grove handgeschepte papier met zaden er in namelijk een precisieklusje wat wij handmatig uitvoeren met een speciaal rilbord.

Bij een geboortekaartje kunnen de enveloppen, in overleg, afhankelijk van moment van bestellen en eventueel tegen verzendkosten, vooruit gestuurd worden zodat deze vast geadresseerd kunnen worden.

Versturen jullie ook kaartjes rechtstreeks naar de ontvanger?2020-10-21T15:48:51+02:00

Ook dat verzorgen we graag voor je.

Voor particuliere klanten: We versturen de kaart dan voorzien van jouw persoonlijke boodschap naar de ontvanger. Per kaartje kun je aangeven of je deze rechtstreeks wilt laten verzenden.

Je vinkt dan aan of de kaart naar een adres binnen Nederland of binnen Europa mag en er is ruimte om de persoonlijke boodschap en het adres van de ontvanger in te vullen. Bij meerdere adressen/ontvangers dien je de kaart meerdere keer in het winkelwagentje te plaatsen.

Voor zakelijke klanten: Wij kunnen het verzenden van de bij ons bestelde zakelijke coronakaarten, kerstkaarten of eindejaarskaarten naar de ontvangers volledig verzorgen. We maken dan gebruik van partijpost van PostNL. Het enige wat we nodig hebben is een adressenlijst in Excel. Waarbij de naam, het adres en postcode/plaats in 3 aparte kolommen staan, uitgaande van Nederlandse adressen.

Naar het buitenland verzenden is in overleg uiteraard ook mogelijk.

Hoe verpakken jullie de bestellingen?2020-10-22T10:34:01+02:00

Wij gebruiken zoveel mogelijk hergebruikt verpakkingsmateriaal. Ook verpakken we zo klein mogelijk omdat dit minder ruimte in beslag neemt bij de transporteur en zo kunnen er meer pakketten mee op één rit, dat scheelt weer brandstof. Hierdoor kiezen we het liefst, wanneer de gewenste levertijd en het formaat van het product het toelaat, voor een brievenbuspakket in plaats van een pakket in een doos.

Mocht je zelf vaak brievenbusdoosjes ontvangen en er niets mee doen, wij zijn er blij mee. Als dank ontvang je per 5 stuks die je bij ons inlevert een groeikaart naar keuze uit onze webshop.

Ook doneren geregeld aan www.treesforall.nl om het papier, karton en hout wat wij verbruiken te compenseren.

Met welke transporteur werken jullie?2020-10-22T10:38:56+02:00

Voor al onze zendingen, pakketten en brievenbuspakketten, werken wij via MyParcel met PostNL. Tot nu toe hebben wij hier, zowel zakelijk als privé goede ervaringen mee.

Meestal is de levering de volgende dag na verzending maar wij hebben er geen invloed op als daar vertraging ontstaat. Afhalen kan in overleg ook.

Wat zijn de levertijden in vakantieperiodes?2020-10-22T10:47:03+02:00

Tijdens vakantieperiodes en rondom de feestdagen kan de levertijd wat vertraging oplopen. Als dit het geval is laten we dit via de mail weten. Check vooral ook je spambox als je niets van ons hoort.

Normaal gesproken versturen we onze webshopproducten binnen enkele dagen tot een week (na ontvangst betaling), óók de gepersonaliseerde artikelen. Groeikaarten proberen we zoveel mogelijk binnen 2 dagen te verzenden maar omdat dit product houdbaar is, hebben we deze kaarten niet op voorraad.

Sneller nodig? Neem dan even contact op want in overleg is er meestal veel mogelijk. Persoonlijke condoleanceboeken kunnen ook in vakantieperiodes vaak, afhankelijk van het moment van bestellen, nog dezelfde dag geproduceerd en verzonden worden. Hetzelfde geldt voor kraamboeken en afscheidsboeken voor een collega die vertrekt of met pensioen gaat.

Verder blijven we, wanneer er gekozen wordt voor verzending, natuurlijk wel afhankelijk van de transporteur. Meestal is de levering de volgende dag na verzending maar wij hebben er geen invloed op als daar vertraging ontstaat. Afhalen kan in overleg ook.

Trouwkaarten worden doorgaans binnen een week na goedkeur van de proefdruk verzonden. Bij geboortekaartjes op groeipapier staat na goedkeur van de proefdruk alles klaar zodat we na het ontvangen van de geboortegegevens de kaarten zo snel mogelijk produceren en verzenden. Afhankelijk van het tijdstip van doorgeven, en goedkeur van het definitieve digitale voorbeeld, worden ze dan meestal dezelfde dag of de volgende dag verzonden. Geboortekaartjes die we bij een drukker laten drukken, worden binnen 1 a 2 werkdagen meestal rechtstreeks verzonden. Indien gewenst worden bij geboortekaartjes de enveloppen al eerder verzonden zodat deze al geadresseerd kunnen worden. Wanneer hier van afgeweken wordt, zullen we dit overleggen.

Zijn de vermelde prijzen op de website inclusief of exclusief BTW?2020-10-22T10:51:09+02:00

In de webshop en op de particuliere prijslijst zijn alle prijzen vermeld inclusief BTW tenzij anders aangegeven.

Prijzen gericht op bedrijven, zowel in mailverkeer als in de zakelijke prijslijst, zijn altijd exclusief BTW.

Kan de kaft van een houten herinnerboek ook in kleur uitgevoerd worden?2020-10-22T11:04:45+02:00

Nee, wij kiezen ervoor om het hout onbehandeld te gebruiken. Het hout is een natuurproduct waarvan wij de charme vinden dat de tekening van het hout (meer of minder) te zien is. Daarom kunnen er, aan de binnenkant van de kaft, ook knoesten en dergelijke zitten en is geen enkele kaft hetzelfde.

Het gedeelte wat gegraveerd is, is letterlijk weggebrand in het hout en dus donkerder. De exacte tint van het graveerwerk kan ook verschillen per plankje en soms zelfs variëren in de kaft zelf. Dat maakt het juist zo’n mooi product.

Wil je echt een lichte kaft dan hebben we twee opties. Je kunt dit aangeven bij (het uitchecken van) je bestelling, zodat we zo licht mogelijk hout kiezen voor je kaft. We zijn hierbij afhankelijk van de huidige voorraad natuurlijk. Of we maken de gravure extra diep zodat je de kaft zelf kunt schilderen.

Wordt het hout gelakt of op een andere manier afgewerkt?2020-10-22T11:15:07+02:00

Het hout voor onze houten producten wordt onbehandeld gebruikt en geleverd. Indien nodig schuren we ze licht zoals bijvoorbeeld de kaften van de herinnerboeken. Wil je de houten producten watervast maken, bijvoorbeeld bij de houten onderzetters, dan zul je er zelf een laklaagje op aan moeten brengen.

Hoe gaan jullie om met duurzaamheid?2020-10-22T11:29:27+02:00

Wij gebruiken zoveel mogelijk hergebruikt verpakkingsmateriaal en doneren geregeld aan www.treesforall.nl om het papier, karton en hout wat wij verbruiken te compenseren.

Ook verpakken we zo klein mogelijk omdat dit minder ruimte in beslag neemt bij de transporteur en zo kunnen er meer pakketten mee op één rit, dat scheelt weer brandstof. Hierdoor kiezen we het liefst, wanneer de gewenste levertijd en het formaat van het product het toelaat, voor een brievenbuspakket in plaats van een pakket in een doos.

Mocht je zelf vaak brievenbusdoosjes ontvangen en er niets mee doen, wij zijn er blij mee. Als dank ontvang je per 5 stuks die je bij ons inlevert een groeikaart naar keuze uit onze webshop.

Wat onze producten betreft werken we veel en graag met groeipapier, dit is gerecycled handgeschept papier met zaden erin. Zo krijgt het papier niet 1, 2 maar minstens 3 levens want als het papier onder de juiste omstandigheden geplant en verzorgd wordt groeien er bloemen of plantjes uit.

Het hout voor de kaften van de herinnerboeken laten we op maat zagen en de reststukjes worden meegeleverd, van dit restmateriaal maken we de houten tags voor de bedankjes en producten zoals de servetringen en herinnerboekhouders.

Verder printen we pakbonnen voor intern gebruik op achterkanten van papier wat anders meteen in de papierbak terecht zou komen. Verder werken we zoveel mogelijk met milieuvriendelijke producten zoals het groeipapier wat gemaakt wordt van gerecycled papier.

Ik mis een bepaald kaartje in de webshop, kunnen jullie die maken?2020-10-22T11:37:21+02:00

Heb je leuke ideeën voor onze webwinkel of ben je op zoek naar een speciaal kaartje die je nu niet in de webshop kunt vinden? Laat ons dit weten via ons contactformulier. Wie weet wordt jouw idee wel in onze webshop opgenomen.

Kan ik ook zakelijk in de webshop bestellen?2020-10-22T11:55:24+02:00

De webshop is vooral gericht op particulieren. Wil je onze groeikaarten of andere artikelen zakelijk inzetten dan is er afhankelijk van aantallen en uitvoering een interessante staffelkorting mogelijk. Natuurlijk kunnen we ook jouw huisstijl of eigen idee verwerken in het ontwerp of een unieke illustratie maken. Stuur hiervoor een mailtje naar info@bonteraaf.nl

Uiteraard kun je in de webshop wel gewoon een zakelijke bestelling plaatsen. Voor zakelijke bestellingen buiten Nederland graag even contact opnemen want in de webshop wordt automatisch BTW gerekend.

Waarom komt jullie mail in mijn spambox terecht?2020-10-22T13:19:48+02:00

Helaas komt onze mail random (ook als je eerder mail wel goed van ons ontving) wel eens in de spambox, wil je dit voorkomen sla dan nu ons mailadres op als “veilige afzender”.

Dit kun je doen in je e-mailaccount, soms met je rechtermuisknop of bij de instellingen. Als info@bonteraaf.nl is ingesteld als veilige afzender zou onze mail niet meer in de spambox moeten komen.

Het zijn vooral mailadressen die eindigen op @hotmail.com, @gmail.com en @yahoo.com die er last van hebben maar ook bij zakelijke mailboxen met @bedrijfsnaam.nl komt het helaas voor.  Normaal gesproken reageren wij op een mail binnen 24-48 uur. Mocht onze reactie langer op zich laten wachten, check dan even je spambox of onze mail daar in terecht is gekomen. Zo niet, laat het ons even weten want dan is er wellicht iets mis gegaan.

Kunnen de vragen op de invulkaarten aangepast worden?2020-10-22T13:33:05+02:00

Als het alleen om het weglaten of veranderen van een vraag (of een paar vragen) gaat, dan kan dit voor een eenmalige toeslag van € 17,50. Bij het gastenboek voor een bruiloft kan dit in de webshop bij het bestellen meteen aangevinkt worden. Bij de overige herinnerboeken moet deze optie nog toegevoegd worden.

Wil je meer aanpassingen of een herinnerboek op maat, vul dan onze vragenlijst herinnerboeken in. Dan kunnen we kijken hoe we jullie hier het beste mee kunnen helpen.

Wat kost een trouwkaart?2020-10-22T13:36:38+02:00

De kosten van het een trouwkaart hangt af van jullie wensen en voorkeuren. Willen jullie een unieke kaart met een illustratie speciaal voor jullie gemaakt, een trouwkaart op groeipapier of met extra’s als losse insteekkaarten of met houten tag? Een gerichte prijsindicatie kun je hier vinden op onze particuliere prijslijst.

Momenteel is er één type trouwkaart ook via de webshop bestelbaar: de gelaserde trouwkaart.

Onze trouwkaarten zijn door iemand anders gemaakt, kun je die toch gebruiken voor een gastenboek op maat?2020-10-22T14:13:21+02:00

Ook als wij de trouwkaart of save the date kaart niet hebben ontworpen, maken wij graag een uniek gastenboek voor jullie. Het is dan wel belangrijk dat je toestemming hebt van degene die ze heeft ontworpen. Niet alleen omdat je dan ook, voor ons bruikbare, bestanden op kunt vragen en het zo echt één mooie huwelijkhuisstijl wordt. Ook mogen we zonder toestemming van de ontwerper namelijk andermans ontwerpwerk (of geen onderdelen hier uit) gebruiken.

Wij zullen aangeleverde bestanden uitsluitend voor de afgesproken toepassing gebruiken.

Mocht bovenstaande niet mogelijk zijn dan kunnen we vast wel iets in de sfeer van jullie trouwkaart of save the date maken gecombineerd met onze eigen illustraties. Zodat je wel dezelfde “look and feel” of een bepaalde eenheid creëert zonder de oorspronkelijke ontwerper tekort te doen.

Hoe leveren jullie een logo aan?2020-10-22T15:27:42+02:00

Wanneer wij jouw logo mogen ontwerpen, is het logo pas klaar als jij er helemaal blij mee bent. Je ontvangt het logo dan standaard als de volgende bestanden: EPS, PDF, PNG, SVG. Daarnaast ontvang je een handige overzichtelijke huisstijlkaart waar ook de gebruikte lettertypes en kleuren op staan.

Vaak maken we, in overleg met jou, ook een vierkante versie van het logo ten behoeve van bijvoorbeeld social media. Deze ontvang je als PNG bestand. Je kunt ook kiezen voor een staande variant bij een liggend logo en vice versa.

Wanneer van toepassing dan leveren we ook het icoon wat bij het logo hoort als PNG en SVG  bestand. En op verzoek maken we de verzameling af met een diapositief variant / wit of semi transparant watermerk als PNG en SVG bestand.

Voor de meerprijs van het aanleveren van de gewenste extra logo varianten zie ook onze zakelijke prijslijst.

Mijn klikring(en) sluit(en) niet lekker meer, wat nu?2020-10-22T15:43:48+02:00

Elke klikring die we leveren checken we handmatig. Toch kan een klikring wat minder sluiten of misschien door gebruik wat minder goed functioneren.

In dat geval sturen wij kosteloos een of twee nieuwe klikring(en). Stuur ons even een berichtje met de maat van de klikring, zodat we dit kunnen regelen. Dit kan akkelijk via onze contactpagina.

Welke maat klikringen hebben jullie?2020-10-22T15:57:03+02:00

Wij hebben de volgende maat klikringen op voorraad: ca. 32, 40, 52, 60 mm.

Bij een losse kaft zonder binnenwerk kun je zelf de gewenste maat aangeven. Bij een compleet houten herinnerboek kiezen wij het passende formaat bij het aantal invulkaarten.

Hoeveel bladen kunnen er in een houten herinnerboek?2020-10-22T16:05:41+02:00

Hoe meer bladen er in het boek komen hoe grotere ringen we gebruiken. Met de grootste maat ringen passen er maximaal 170 bladen in een houten herinnerboek.

Wil je toch meer invulkaarten in je boek dan kun je er voor kiezen om geen klikringen te gebruiken. Met een stevig touw of een mooi lint kun je het boek in theorie zo dik maken als je wilt. Wel zal dan het bladeren waarschijnlijk iets minder makkelijk gaan.

Waar kan ik mijn opmerkingen kwijt?2020-10-22T16:08:29+02:00

Als je ons nog iets wilt laten weten met betrekking tot de bestelling kun je dit doen bij het uitchecken van je bestelling. Nadat je in je winkelwagen op “doorgaan met afrekenen” klikt,  kun je deze bij de “bestelnotities” kwijt.

Welke betaalopties zijn er?2020-10-22T16:11:45+02:00

Betalen in de webshop kan via iDEAL of Billink (alleen Nederlandse klanten), Bancontact (voor Belgische klanten) en PayPal of via een bankoverschrijving.

Wat is de levertijd?2020-10-22T16:21:16+02:00

Wij versturen onze webshopproducten binnen enkele dagen tot een week (na ontvangst betaling), óók de gepersonaliseerde artikelen. Groeikaarten proberen we zoveel mogelijk binnen 2 dagen te verzenden maar omdat dit product houdbaar is, hebben we deze kaarten niet op voorraad.

Sneller nodig? Neem dan even contact op want in overleg is er meestal veel mogelijk. Persoonlijke condoleanceboeken of bedankkaartjes kunnen vaak, afhankelijk van het moment van bestellen, nog dezelfde dag geproduceerd en verzonden worden. Hetzelfde geldt voor kraamboeken en afscheidsboeken voor een collega die vertrekt of met pensioen gaat.

Verder blijven we, wanneer er gekozen wordt voor verzending, natuurlijk wel afhankelijk van de transporteur. Meestal is de levering de volgende dag na verzending maar wij hebben er geen invloed op als daar vertraging ontstaat. Afhalen kan in overleg ook.

Trouwkaarten worden doorgaans binnen een week na goedkeur van de proefdruk verzonden. Bij geboortekaartjes op groeipapier staat na goedkeur van de proefdruk alles klaar zodat we na het ontvangen van de geboortegegevens de kaarten zo snel mogelijk produceren en verzenden. Afhankelijk van het tijdstip van doorgeven, en goedkeur van het definitieve digitale voorbeeld, worden ze dan meestal dezelfde dag of de volgende dag verzonden. Geboortekaartjes die we bij een drukker laten drukken, worden binnen 1 a 2 werkdagen meestal rechtstreeks verzonden. Indien gewenst worden bij geboortekaartjes de enveloppen al eerder verzonden zodat deze al geadresseerd kunnen worden.

Wat zijn de verzendkosten?2020-10-22T16:40:55+02:00

Wij hanteren standaard verzendtarieven voor brievenbuspost (€ 4,95 NL) en pakketpost (€ 7,50 NL € 12,50 B) . Soms betaal je meer verzendkosten dan wij aan verzendkosten gebruiken en soms minder. Het verpakken en de verpakkingsmaterialen kosten tijd en geld. Wij hebben hiervoor gekozen zodat we de gemiddelde verzendkosten laag kunnen houden. Afhankelijk van de gewenste levertijd en het formaat van de bestelling bepalen wij bij het verpakken of een bestelling als brievenbusdoos of pakket verzonden wordt.

Wij gebruiken zoveel mogelijk hergebruikt verpakkingsmateriaal en doneren geregeld aan www.treesforall.nl om het papier, karton en hout wat wij verbruiken te compenseren.

Voor particulieren is het mogelijk om de groeikaarten, voorzien van persoonlijke groet, rechtstreeks naar de ontvanger te laten verzenden door ons. Binnen Nederland zijn de kosten hiervoor € 1,95 en binnen Europa € 2,75.

Alleen in dat geval kun je bij het uitchecken kiezen voor de verzendoptie “Geen extra verzendkosten”. De andere verzendopties zijn afhalen op afspraak en verzenden per post (brievenbusdoos of pakketje), die vervallen alleen in dit geval.

Wat kost een geboortekaartje?2020-10-22T16:45:26+02:00

De kosten van het een geboortekaartje hangt af van jullie wensen en voorkeuren. Willen jullie een uniek kaartje met een illustratie speciaal voor jullie gemaakt, een geboortekaartje op groeipapier of een geboortekaartje met houten tag zoals in de webshop verkrijgbaar? Een gerichte prijsindicatie kun je hier vinden op onze particuliere prijslijst.

In de webshop zijn momenteel twee standaard varianten verkrijgbaar: de galaxy kaart en de groeikaartjes met dieren / sterrenbeelden. Kijk hiervoor in de categorie Baby.

Wat kost het ontwerpen van een logo?2020-10-22T16:49:43+02:00

De kosten van het ontwerpen van een logo hangen af van je wensen en voorkeuren. Een gerichte prijsindicatie kun je hier vinden op onze zakelijke prijslijst.

Kun je alles drukken op groeipapier?2020-10-22T16:58:30+02:00

Groeipapier is gerecycled handgeschept papier waar zaden in verwerkt zitten. Doordat het papier zachter is dan bij gewoon drukwerk slurpt het papier bij grote kleurvlakken en foto’s veel inkt op. Bij grote vlakken en foto’s kan dit er minder mooi uit zien en kunnen er strepen ontstaan. Wil je toch een ontwerp met een grote kleurvlakken of foto’s mail dan even je voorbeeld naar info@bonteraaf.nl zodat wij het kunnen beoordelen en eventueel een test kunnen doen.

Aflopend printen is niet mogelijk. Wil je toch een aflopend ontwerp op groeipapier laten drukken dan zullen we naderhand de randen er af moeten snijden. Omdat dit meer werk is en meer afval creëert zal dit een meerprijs hebben ten opzichte van niet aflopende ontwerpen.

Wanneer kan ik groeipapier het beste planten?2020-10-22T17:02:33+02:00

Over het algemeen onder de juiste omstandigheden binnenshuis het hele jaar door. Buiten is het afhankelijk van welke zaden er in het groeipapier zitten en factoren als het weer en de plaats waar je wilt gaan planten. We hebben een blog geschreven met algemeen plantadvies en een blog waar je meer over de speciale behoeften en richtlijnen per papiersoort / soort zaden kunt lezen.

Van welk hout zijn de houten herinnerboeken gemaakt?2020-10-22T17:03:57+02:00

Wij werken met 3 mm populieren hout. Het hout is een natuurproduct dus de tint en de gradatie van het graveerwerk kan variëren. Ook kan er aan de binnenzijde van de kaft een enkele keer een knoest voorkomen. Dat is natuurlijk ook wel de charme van het materiaal.

Hoe lang is groeipapier houdbaar?2020-05-07T17:11:07+02:00

Groeipapier is zo’n 2 jaar houdbaar. Dat wil zeggen dat de kaarten zo’n 2 jaar na productie nog ontkiemen. Dit is ook de reden waarom wij geen hele grote hoeveelheid blanco vellen op voorraad hebben en we groeikaarten, ook bij webshopbestellingen, altijd zo “vers” mogelijk maken. Lees hier meer over onze groeikaarten.

Welke soorten groeipapier zijn er?2020-10-22T17:10:07+02:00

Wij hebben onderstaande soorten groeipapier meestal wel op voorraad.

Vergeet-me-niet
Lavendel
Klaver
Klaproos bloemenmix*
Gemengde kruiden
Tomaat en/of wortel
Kattenkruid

* een bijen- en vlindermix met onder andere klaproos, alyssum, leeuwenbekjes zaden.

Maar op verzoek kunnen we de volgende soorten nog bestellen:

Rucola
Tijm
Basilicum
Citroenmelisse
Bloemenmix
Peterselie
Mint
Vingerhoedskruid
Kamille
Pepers
Groene peper
Sla
Bloemkool

Dit is in overleg vanwege de langere levertijd. Lees hier meer over onze groeikaarten en in dit blog kun je meer lezen over de specifieke plantinstructies per papier/zaadsoort.

Overigens kan een enkele keer een andere zaadsoort in het papier terecht komen doordat het papier handgeschept is en de zaadjes klein zijn.

witregel

Check voor algemene informatie ook onze klantenservice pagina even. Toch nog vragen? Stel ze via ons antwoordformulier of stuur een berichtje via de Whatsapp button.

Go to Top