FAQ / Veelgestelde vragen

FAQ / Veelgestelde vragen2020-08-22T17:34:00+02:00

Op deze pagina vind je de vragen die het meest aan ons gesteld zijn de afgelopen jaren. FAQ Bonte Raaf

We zijn de vragen nog aan het verzamelen en aanvullen.

Heb je een vraag die hier niet bij staat, laat het ons weten!

Dit kan via ons antwoordformulier of stuur een berichtje via de Whatsapp button.

witregel
Wat is de herkomst van de zaden in het groeipapier?2023-06-21T13:59:28+02:00

Wij gebruiken uitsluitend papier met zaden afkomstig uit Nederland. Het zijn geen inheemse bloemen of exotische soorten.

De producent van het groeipapier heeft een GMO verklaring, ze gebruiken geen genetisch gemanipuleerde zaden. Elke levering zaden heeft een Fyto verklaring. Dat is een verklaring waarin de autoriteiten van het land van herkomst verklaren dat deze producten gezond zijn en niet aan een (planten)ziekte lijden. Om de herkomst van de zaden te volgen, wordt er gebruik gemaakt van een track-and-trace systeem van kweker tot producent.

Omdat wij de herkomst van de zaden belangrijk vinden, gebruiken wij uitsluitend bloeipapier van Growing Paper Zuid-Afrika. Deze zaden komen van het bedrijf HEM zaden dat SKAL en BIO gecertificeerd is.

Wat is de levertijd?2022-10-13T10:55:15+02:00

Wij versturen onze webshopproducten binnen een week (na ontvangst betaling), óók de gepersonaliseerde artikelen. Losse groeikaarten die we rechtstreeks naar de ontvanger versturen, verzenden we meestal dezelfde dag nog. Als deze bestelling later in de middag plaats vind, kan het zo zijn de post de volgende dag verwerkt wordt omdat de brievenbussen dan al zijn geleegd.

Sneller nodig? Neem dan even contact op want in overleg is er meestal veel mogelijk. Of laat even weten bij de “opmerkingen” aan het einde van het bestelproces voor welke datum je het nodig hebt, dan kunnen we daar wellicht rekening mee houden.

Persoonlijke condoleanceboeken of bedankkaartjes kunnen vaak, afhankelijk van het moment van bestellen, nog dezelfde dag geproduceerd en verzonden worden. Hetzelfde geldt voor kraamboeken en afscheidsboeken voor een collega die vertrekt of met pensioen gaat. Voor een spoedverzending (binnen 24 uur na plaatsing bestelling) rekenen we, in overleg, een spoedtoeslag a € 7,50. Hiervoor zullen we een aparte betaallink sturen.

Verder blijven we, wanneer er gekozen wordt voor verzending, natuurlijk wel afhankelijk van de transporteur. Meestal is de levering de volgende dag na verzending maar wij hebben er geen invloed op als daar vertraging ontstaat. Afhalen kan in overleg ook.

Trouwkaarten worden doorgaans binnen een week na goedkeur van de proefdruk verzonden.

Bij geboortekaartjes op groeipapier staat na goedkeur van de proefdruk alles klaar zodat we na het ontvangen van de geboortegegevens de kaarten zo snel mogelijk produceren en verzenden. Afhankelijk van het tijdstip van doorgeven, en goedkeur van het definitieve digitale voorbeeld, worden ze dan meestal dezelfde dag of de volgende dag verzonden. Geboortekaartjes die we bij een drukker laten drukken, worden binnen 1 a 2 werkdagen meestal rechtstreeks verzonden. Als er een weekend of feestdag tussen zit kan het hierdoor langer duren. Indien gewenst worden bij geboortekaartjes de enveloppen al eerder verzonden zodat deze al geadresseerd kunnen worden.

>> Let op: is het pakketje later dan verwacht? Check dan via de mail die je hebt ontvangen met de track and trace code de tijdlijn van het transportproces van het betreffende pakketje. De meest complete informatie vind je als je onder de tijdlijn klikt op “Bekijk op Post.nl”.

Wanneer je niet thuis was op het aangegeven aflevermoment, hou dan goed in de gaten of het pakketje naar een pakketafhaalpunt gebracht is. Als je het pakketje niet op tijd ophaalt, kan het retour gezonden worden naar ons. Eventueel daaruit voortvloeiende kosten, zoals de kosten voor de herverzending, komen voor de rekening van de klant omdat wij er geen invloed op hebben of een klant thuis is of het pakketje niet ophaalt.

Wat is het verschil tussen alle invulkaarten?2022-10-13T10:54:43+02:00

Omdat het niet op elke apparaat waarmee de webshop bezocht wordt even duidelijk te zien is welke invulkaart waarvoor bedoeld is, hier nog even de uitleg:

01. bruiloft – onze standaard invulkaart voor een huwelijksgastenboek

02. bruiloft (voor niet heterostellen) – Als 01.bruiloft, alleen de vraag “ik ken de bruid/bruidegom van” is veranderd in “ik ken het bruidspaar van”.

02a. bruiloft staand – Voor een staand gastenboek, meestal gekozen om op de achterzijde een photobooth foto te kunnen plakken.

02b. bruiloft zilver – Vragen die van toepassing zijn voor een zilveren huwelijk oftewel een 25 jarige bruiloft.

02c. bruiloft goud – Vragen die van toepassing zijn voor een gouden huwelijk oftewel een 50 jarige bruiloft.

02d. bruiloft robijn – Vragen die van toepassing zijn voor een robijnen huwelijk oftewel een 40 jarige bruiloft.

02e. bruiloft corona – Als 01.bruiloft, alleen de vraag “Hoogtepunt van vandaag” is vervangen door “Tip voor een romantisch etentje”. Vooral handig als er gasten zijn die (door Corona) niet bij de dag zelf kunnen zijn.

03. vrijgezellenfeest

04. kraamboek tweelingen

05. babyshower

06. babyshower tweelingen

07. kraamboek tweelingen

08. babyboek ziekenhuis (voor baby’s met een slechte start zoals te vroeg geboren kinderen)

09. communie/lentefeest/groeifeest

10. dag juf/meester

11. dag school (afscheidsboek voor groep 8)

12. dag collega (bij vertrek collega vanwege andere baan of pensioen)

13. condoleance (per vel ruimte voor 4 schrijvers, per kant voor 2)

14. vriendenboek voor volwassenen

15. wit vel zonder bedrukking

16. zwart vel zonder bedrukking

Verder kunnen we alle invulkaarten ook op maat maken of simpele aanpassingen doen zoals een vraag veranderen. Hiervoor rekenen we een toeslag omdat we deze dan natuurlijk niet uit voorraad kunnen pakken.

Waarom zijn de groeipapiermaten “circa” maten?2022-09-09T16:48:36+02:00

Het groeipapier is handgeschept gerecycled papier waardoor een A4 vel niet altijd exact 29,7×21 cm is. In tegenstelling tot regulier drukwerk wat machinaal geproduceerd en gesneden wordt. Hierdoor zijn de groeikaartjes ook altijd ongeveer de opgegeven maat.

Wil je meer lezen over de bijzondere eigenschappen van dit papier, lees dan onze blog hierover. Te beginnen met het blog “Wat zijn groeikaarten?“.

Wat zijn de verzendkosten?2023-02-03T16:15:57+01:00

Wij hanteren standaard verzendtarieven voor brievenbuspost (€ 5,95 NL) en pakketpost (€ 7,95 NL € 12,50 B) . Soms betaal je meer verzendkosten dan wij aan verzendkosten gebruiken en soms minder. Het verpakken en de verpakkingsmaterialen kosten tijd en geld. Wij hebben hiervoor gekozen zodat we de gemiddelde verzendkosten laag kunnen houden. Afhankelijk van de gewenste levertijd en het formaat van de bestelling bepalen wij bij het verpakken of een bestelling als brievenbusdoos of pakket verzonden wordt.

Als wij vinden dat de verzendkosten toch wat hoog zijn in verhouding tot de bestelling kan het zo maar zijn dat je, als verrassing, een extra groeikaartje ontvangt.

Wij gebruiken zoveel mogelijk hergebruikt verpakkingsmateriaal en doneren geregeld aan www.treesforall.nl om het papier, karton en hout wat wij verbruiken te compenseren.

Voor particulieren is het mogelijk om de plantbare groeikaarten, voorzien van persoonlijke groet, rechtstreeks naar de ontvanger te laten verzenden door ons. Binnen Nederland zijn de kosten hiervoor € 1,95 en binnen Europa € 2,75.

Alleen in dat geval kun je bij het uitchecken kiezen voor de verzendoptie “Geen extra verzendkosten”. De andere verzendopties zijn afhalen op afspraak en verzenden per post (brievenbusdoos of pakketje), die vervallen alleen in dit geval.

Kan ik ook een eigen ontwerp aanleveren om op groeipapier te drukken?2022-07-19T14:14:53+02:00

Voor het aanleveren van een eigen ontwerp mag je rekening houden met onderstaande zaken:

Grote kleurvlakken en aflopend printen is lastig op dit handgeschepte bobbelige papier. Er kunnen strepen ontstaan. Vandaar dat in het ontwerp geen achtergrondkleuren gebruikt mogen worden en dient de bedrukking maximaal 40% inkt te bevatten. De tekst kan niet té klein of te licht worden i.v.m. de leesbaarheid. Het gebruikte lettertype en lettergrootte en ook de kleur waarin de tekst komt is natuurlijk van invloed op de leesbaarheid. Afhankelijk van hoe strak het lettertype is adviseren we minimaal 9 punten te gebruiken Hierin kunnen we ook adviseren als je het ontwerp aanlevert of bij twijfel een testje maken.

In overleg kan er, tegen een toeslag (mits het ontwerp door ons goedgekeurd wordt), aflopend of met kleurvlakken of foto’s gewerkt worden.

Standaard hebben wij een geïllustreerde plantinstructie op de achterzijde staan. Deze mag je ook gebruiken of je maakt er zelf eentje in tekening of tekst. Dit kun je dan natuurlijk ook meenemen in het ontwerp op de voorkant als je voor enkelzijdige kaarten gaat. Ervaring leert wel dat zonder de instructie niet alle ontvangers door hebben dat ze het papier kunnen planten. Ook adviseren we om de link naar onze FAQ’s er in op te nemen zodat de ontvanger die meer wil weten over (de do’s and don’ts) van het groeipapier daar de informatie kan vinden.

Het bestand mag aangeleverd worden als pdf, ai of eps bestand met de tekst omgezet naar lettercontouren / krommen. Snijlijnen of afloop en dergelijke zijn niet nodig. Als er foto’s of niet vector-plaatjes in het ontwerp verwerkt zijn, dan is het belangrijk dat de kwaliteit van de plaatjes goed genoeg is voor drukwerk.

In ons blog over groeikaarten lees je meer over de groeikaarten zodat je een goede indruk hebt van het papier en weet wat je kunt verwachten. Het groeikaartenblog (en de links naar andere blogs hierover) vind je hier.

De bestanden kun je mailen naar info@bonteraaf.nl. Om je zo goed mogelijk te adviseren is het handig als je voor ons een vragenlijst invult. Zo weten we zeker dat we niets over het hoofd zien. Voor particuliere klanten is dat deze lijst en de zakelijke vragenlijst vindt je hier.

Hoe werkt een huisstijl ontwerptraject?2021-08-23T17:56:03+02:00

Wanneer je ons inschakelt voor het ontwerp van je nieuwe logo start voor ons meteen het logo ontwerpproces. We noemen dit een proces omdat er nooit een kant en klare oplossing is. Een goed logo ontstaat door de wisselwerking en interactie tussen de opdrachtgever en de ontwerper. Of zoals in ons geval: ontwerpers.

Voor ons is een logo alleen niet wenselijk want een sterk logo komt pas goed tot zijn recht als deze is doorgevoerd in een doordachte huisstijl. Wij denken hierin mee en geven je advies. Hiermee trek je de klanten aan die bij je passen. Jouw huisstijl is ons visitekaartje!

Meer hierover lees je in dit blog!

Wat is een huisstijlkaart?2022-10-13T11:14:10+02:00

Wanneer wij jouw logo mogen ontwerpen, ontvang je een handige overzichtelijke huisstijlkaart waar ook de gebruikte lettertypes en kleuren op staan.

Deze kun je meesturen wanneer een drukker of webbouwer voor jou aanvullende huisstijlitems gaat maken zoals je website of bedrijfskleding.

logo icoon patroon spicy pepper

Wil je meer weten over hoe een logo door ons laten weten in zijn werk gaat, lees dan dit blog!

Hoe gaan jullie om met fouten?2022-10-13T11:55:18+02:00

Af en toe zijn wij net mensen dus helaas maken wij ook fouten. Natuurlijk willen we dat wel graag zo snel mogelijk weten, zodat we samen kunnen kijken naar een (eventuele) oplossing.

Wat betreft spel- en typfouten in door ons gemaakte ontwerpen, is het altijd de verantwoording van de klant om deze goed te controleren. Wij zijn beeldmakers, geen tekstschrijvers. We raden dan ook altijd aan om zakelijke teksten op zijn minst door een taalkundige te laten controleren. Of beter nog, je teksten laten schrijven door een copywriter met marketinggevoel zoals Bianca van Woord of de dames van Vesper Concept. Met vertalingen van Engels naar Nederlands of andersom kan Astrid van 040Taaldiensten je helpen.

Mocht er dan toch iets doorglippen, laat het ons dan evengoed even weten zodat we ook dan kunnen kijken wat wij hierin kunnen betekenen.

Je vindt onze voorwaarden trouwens ook op onze klantenservice pagina.

Kan ik een factuur krijgen van een webshopbestelling?2022-01-13T13:35:16+01:00

Zeker! Je ontvangt deze automatisch via de mail wanneer wij de bestelling afronden.

Wanneer je een account aanmaakt, kun je facturen als je ingelogt bent altijd nog zelf downloaden.

Lukt dit niet of gaat er iets mis met de mail? Stuur ons even een mailtje met het bestelnummer dan sturen we de factuur per mail.

Kan ik een webshopbestelling retour zenden?2021-05-18T20:16:00+02:00

Voorraadartikelen zoals onze standaard kaarten en niet gepersonaliseerde producten mogen binnen 2 weken geretourneerd worden mits ze ongebruikt en onbeschadigd zijn. De kosten voor de retourzending zijn voor de klant.

Je vindt onze voorwaarden, en het herroepingsformulier wat je hiervoor nodig hebt, op onze klantenservice pagina.

Let op: Gepersonaliseerde producten, als ook alle producten waarvan redelijkerwijs kan worden aangenomen dat deze speciaal voor betreffende klant en betreffende bestelling geproduceerd zijn, vallen niet onder het herroepingsrecht. Deze artikelen mogen niet geretourneerd worden.

Wat is een briefkaars?2020-12-08T09:41:03+01:00

De briefkaars is een beschrijfbaar wasvel dat opgerold kan worden tot een kaarsje. De briefkaars komt in een mooie handgeschepte envelop, met een gebruiksaanwijzing en krijtje. De briefkaars past in de brievenbus. Je kunt deze hier bestellen in onze webshop.

De kaarsen kunnen binnen gebrand worden. Hierbij gelden dezelfde voorschriften als bij andere kaarsen: dus niet op de tocht, bij gordijnen, buiten het zicht, in de buurt van kleine kinderen etc. Deze voorschriften staan ook op de bijgevoegde gebruiksaanwijzing.

Het branden van de kaars is reukloos. De impact van het beschrijven met een waskrijtje is verwaarloosbaar op het branden.

De kaars brandt enkele (2-4) uren. Het is handig om ze op een kandelaar of schoteltje te plaatsen, want het kaarsvet kan uitlopen.

Tip: Het rollen gaat makkelijker als het wasvel niet te koud is.

De briefkaars kan alleen door ons voor je naar de ontvanger verzonden worden tegen de brievenbus-verzendkosten a € 4,95. We pakken de briefkaars dan zorgvuldig in in een omverpakking en schrijven je boodschap op een memobriefje. Wij geven geen garantie dat de briefkaars onbeschadigd aankomt wanneer deze in de handgeschepte envelop verzonden wordt, bij normale omgang door de postbezorgers is dit geen probleem.

Voor meer info zie dit filmpje. Omdat de briefkaars zwaarder is dan een gewone kaart, heb je voor het verzenden 2 of 3 postzegels nodig.

Hoe worden kaarten geleverd?2020-10-21T15:34:30+02:00

Trouwkaarten of geboortekaartjes worden, vanwege het tijdsvoordeel, vaak rechtstreeks naar de klant verzonden wanneer we deze bij een drukker laten drukken. De kaarten worden ongevouwen geleverd, wel zijn ze voorzien van een rillijn waardoor het vouwen makkelijker is.

Bij gevouwen klapkaarten op groeipapier zorgen wij dat ze gevouwen en al naar de klant verzonden worden. Het netjes vouwen van een groeikaart is door het grove handgeschepte papier met zaden er in namelijk een precisieklusje wat wij handmatig uitvoeren met een speciaal rilbord.

Bij een geboortekaartje kunnen de enveloppen, in overleg, afhankelijk van moment van bestellen en eventueel tegen verzendkosten, vooruit gestuurd worden zodat deze vast geadresseerd kunnen worden.

Versturen jullie ook kaartjes rechtstreeks naar de ontvanger?2020-10-21T15:48:51+02:00

Ook dat verzorgen we graag voor je.

Voor particuliere klanten: We versturen de kaart dan voorzien van jouw persoonlijke boodschap naar de ontvanger. Per kaartje kun je aangeven of je deze rechtstreeks wilt laten verzenden.

Je vinkt dan aan of de kaart naar een adres binnen Nederland of binnen Europa mag en er is ruimte om de persoonlijke boodschap en het adres van de ontvanger in te vullen. Bij meerdere adressen/ontvangers dien je de kaart meerdere keer in het winkelwagentje te plaatsen.

Voor zakelijke klanten: Wij kunnen het verzenden van de bij ons bestelde zakelijke coronakaarten, kerstkaarten of eindejaarskaarten naar de ontvangers volledig verzorgen. We maken dan gebruik van partijpost van PostNL. Het enige wat we nodig hebben is een adressenlijst in Excel. Waarbij de naam, het adres en postcode/plaats in 3 aparte kolommen staan, uitgaande van Nederlandse adressen.

Naar het buitenland verzenden is in overleg uiteraard ook mogelijk.

Hoe verpakken jullie de bestellingen?2022-07-25T11:18:15+02:00

Wij gebruiken zoveel mogelijk hergebruikt verpakkingsmateriaal. Ook verpakken we zo klein mogelijk omdat dit minder ruimte in beslag neemt bij de transporteur en zo kunnen er meer pakketten mee op één rit, dat scheelt weer brandstof. Hierdoor kiezen we het liefst, wanneer de gewenste levertijd en het formaat van het product het toelaat, voor een brievenbuspakket in plaats van een pakket in een doos.

Mocht je zelf vaak brievenbusdoosjes ontvangen en er niets mee doen, wij zijn er blij mee. Als dank ontvang je per 5 stuks die je bij ons inlevert een groeikaart uit onze webshop.

Ook doneren geregeld aan www.treesforall.nl om het papier, karton en hout wat wij verbruiken te compenseren.

Met welke transporteur werken jullie?2020-10-22T10:38:56+02:00

Voor al onze zendingen, pakketten en brievenbuspakketten, werken wij via MyParcel met PostNL. Tot nu toe hebben wij hier, zowel zakelijk als privé goede ervaringen mee.

Meestal is de levering de volgende dag na verzending maar wij hebben er geen invloed op als daar vertraging ontstaat. Afhalen kan in overleg ook.

Wat zijn de levertijden in vakantieperiodes / in de decembermaand?2022-07-19T15:10:46+02:00

Tijdens vakantieperiodes en rondom de feestdagen kan de levertijd wat vertraging oplopen. Als dit het geval is laten we dit via de mail weten. Check vooral ook je spambox als je niets van ons hoort.

Normaal gesproken versturen we onze webshopproducten binnen enkele dagen tot een week (na ontvangst betaling), óók de gepersonaliseerde artikelen. Groeikaarten proberen we zoveel mogelijk binnen 2 dagen te verzenden maar omdat dit product houdbaar is, hebben we deze kaarten niet op voorraad.

Sneller nodig? Neem dan even contact op want in overleg is er meestal veel mogelijk. Persoonlijke condoleanceboeken kunnen ook in vakantieperiodes vaak, afhankelijk van het moment van bestellen, nog dezelfde dag geproduceerd en verzonden worden. Hetzelfde geldt voor kraamboeken en afscheidsboeken voor een collega die vertrekt of met pensioen gaat.

Verder blijven we, wanneer er gekozen wordt voor verzending, natuurlijk wel afhankelijk van de transporteur. Meestal is de levering de volgende dag na verzending maar wij hebben er geen invloed op als daar vertraging ontstaat. Afhalen kan in overleg ook, zelfs in het weekend of de avonduren.

Trouwkaarten worden doorgaans binnen een week na goedkeur van de proefdruk verzonden. Bij geboortekaartjes op groeipapier staat na goedkeur van de proefdruk alles klaar zodat we na het ontvangen van de geboortegegevens de kaarten zo snel mogelijk produceren en verzenden. Afhankelijk van het tijdstip van doorgeven, en goedkeur van het definitieve digitale voorbeeld, worden ze dan meestal dezelfde dag of de volgende dag verzonden. Geboortekaartjes die we bij een drukker laten drukken, worden binnen 1 a 2 werkdagen meestal rechtstreeks verzonden. Indien gewenst worden bij geboortekaartjes de enveloppen al eerder verzonden zodat deze al geadresseerd kunnen worden. Wanneer hier van afgeweken wordt, zullen we dit overleggen.

Hoe gaan jullie om met privacy?2021-07-09T17:27:56+02:00

Wij houden ons aan de wettelijke regels voor privacy volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

Zowel voor de webshopbestellingen als voor onze andere opdrachten.

Je kunt hier alles over lezen in onze privacy verklaring. Die vindt je op onze klantenservice pagina.

Zijn de vermelde prijzen op de website inclusief of exclusief BTW?2020-10-22T10:51:09+02:00

In de webshop en op de particuliere prijslijst zijn alle prijzen vermeld inclusief BTW tenzij anders aangegeven.

Prijzen gericht op bedrijven, zowel in mailverkeer als in de zakelijke prijslijst, zijn altijd exclusief BTW.

Kan de kaft van een houten herinnerboek ook in kleur uitgevoerd worden?2020-10-22T11:04:45+02:00

Nee, wij kiezen ervoor om het hout onbehandeld te gebruiken. Het hout is een natuurproduct waarvan wij de charme vinden dat de tekening van het hout (meer of minder) te zien is. Daarom kunnen er, aan de binnenkant van de kaft, ook knoesten en dergelijke zitten en is geen enkele kaft hetzelfde.

Het gedeelte wat gegraveerd is, is letterlijk weggebrand in het hout en dus donkerder. De exacte tint van het graveerwerk kan ook verschillen per plankje en soms zelfs variëren in de kaft zelf. Dat maakt het juist zo’n mooi product.

Wil je echt een lichte kaft dan hebben we twee opties. Je kunt dit aangeven bij (het uitchecken van) je bestelling, zodat we zo licht mogelijk hout kiezen voor je kaft. We zijn hierbij afhankelijk van de huidige voorraad natuurlijk. Of we maken de gravure extra diep zodat je de kaft zelf kunt schilderen.

Wordt het hout gelakt of op een andere manier afgewerkt?2020-10-22T11:15:07+02:00

Het hout voor onze houten producten wordt onbehandeld gebruikt en geleverd. Indien nodig schuren we ze licht zoals bijvoorbeeld de kaften van de herinnerboeken. Wil je de houten producten watervast maken, bijvoorbeeld bij de houten onderzetters, dan zul je er zelf een laklaagje op aan moeten brengen.

Hoe gaan jullie om met duurzaamheid?2020-10-22T11:29:27+02:00

Wij gebruiken zoveel mogelijk hergebruikt verpakkingsmateriaal en doneren geregeld aan www.treesforall.nl om het papier, karton en hout wat wij verbruiken te compenseren.

Ook verpakken we zo klein mogelijk omdat dit minder ruimte in beslag neemt bij de transporteur en zo kunnen er meer pakketten mee op één rit, dat scheelt weer brandstof. Hierdoor kiezen we het liefst, wanneer de gewenste levertijd en het formaat van het product het toelaat, voor een brievenbuspakket in plaats van een pakket in een doos.

Mocht je zelf vaak brievenbusdoosjes ontvangen en er niets mee doen, wij zijn er blij mee. Als dank ontvang je per 5 stuks die je bij ons inlevert een groeikaart naar keuze uit onze webshop.

Wat onze producten betreft werken we veel en graag met groeipapier, dit is gerecycled handgeschept papier met zaden erin. Zo krijgt het papier niet 1, 2 maar minstens 3 levens want als het papier onder de juiste omstandigheden geplant en verzorgd wordt groeien er bloemen of plantjes uit.

Het hout voor de kaften van de herinnerboeken laten we op maat zagen en de reststukjes worden meegeleverd, van dit restmateriaal maken we de houten tags voor de bedankjes en producten zoals de servetringen en herinnerboekhouders.

Verder printen we pakbonnen voor intern gebruik op achterkanten van papier wat anders meteen in de papierbak terecht zou komen. Verder werken we zoveel mogelijk met milieuvriendelijke producten zoals het groeipapier wat gemaakt wordt van gerecycled papier.

Ik mis een bepaald kaartje in de webshop, kunnen jullie die maken?2020-10-22T11:37:21+02:00

Heb je leuke ideeën voor onze webwinkel of ben je op zoek naar een speciaal kaartje die je nu niet in de webshop kunt vinden? Laat ons dit weten via ons contactformulier. Wie weet wordt jouw idee wel in onze webshop opgenomen.

Kan ik ook zakelijk in de webshop bestellen?2021-12-17T15:32:43+01:00

De webshop is vooral gericht op particulieren. Wil je onze groeikaarten of andere artikelen zakelijk inzetten dan is er afhankelijk van aantallen en uitvoering een interessante staffelkorting mogelijk. Natuurlijk kunnen we ook jouw huisstijl of eigen idee verwerken in het ontwerp of een unieke illustratie maken. Stuur hiervoor een mailtje naar info@bonteraaf.nl

Uiteraard kun je in de webshop wel gewoon een zakelijke bestelling plaatsen. Voor zakelijke bestellingen: De factuur wordt automatisch per mail verzonden op het moment dat de bestelling is afgerond.

Waarom komt jullie mail in mijn spambox terecht?2020-10-22T13:19:48+02:00

Helaas komt onze mail random (ook als je eerder mail wel goed van ons ontving) wel eens in de spambox, wil je dit voorkomen sla dan nu ons mailadres op als “veilige afzender”.

Dit kun je doen in je e-mailaccount, soms met je rechtermuisknop of bij de instellingen. Als info@bonteraaf.nl is ingesteld als veilige afzender zou onze mail niet meer in de spambox moeten komen.

Het zijn vooral mailadressen die eindigen op @hotmail.com, @gmail.com en @yahoo.com die er last van hebben maar ook bij zakelijke mailboxen met @bedrijfsnaam.nl komt het helaas voor.  Normaal gesproken reageren wij op een mail binnen 24-48 uur. Mocht onze reactie langer op zich laten wachten, check dan even je spambox of onze mail daar in terecht is gekomen. Zo niet, laat het ons even weten want dan is er wellicht iets mis gegaan.

Kunnen de vragen op de invulkaarten aangepast worden?2022-07-19T15:29:50+02:00

Als het alleen om het weglaten of veranderen van een vraag (of een paar vragen) gaat, dan kan dit voor een eenmalige toeslag van € 27,50. Bij het bestellen van een gastenboek of ander herinnerboek met zwart-witte invulkaarten kan dit in de webshop bij het bestellen meteen aangevinkt worden.

Wil je meer aanpassingen zoals invulkaarten in kleur, een bepaalde stijl of een herinnerboek op maat, vul dan onze vragenlijst herinnerboeken in. Dan kunnen we kijken hoe we jullie hier het beste mee kunnen helpen.

Wat kost een trouwkaart?2020-10-22T13:36:38+02:00

De kosten van het een trouwkaart hangt af van jullie wensen en voorkeuren. Willen jullie een unieke kaart met een illustratie speciaal voor jullie gemaakt, een trouwkaart op groeipapier of met extra’s als losse insteekkaarten of met houten tag? Een gerichte prijsindicatie kun je hier vinden op onze particuliere prijslijst.

Momenteel is er één type trouwkaart ook via de webshop bestelbaar: de gelaserde trouwkaart.

Onze trouwkaarten zijn door iemand anders gemaakt, kun je die toch gebruiken voor een gastenboek op maat?2020-10-22T14:13:21+02:00

Ook als wij de trouwkaart of save the date kaart niet hebben ontworpen, maken wij graag een uniek gastenboek voor jullie. Het is dan wel belangrijk dat je toestemming hebt van degene die ze heeft ontworpen. Niet alleen omdat je dan ook, voor ons bruikbare, bestanden op kunt vragen en het zo echt één mooie huwelijkhuisstijl wordt. Ook mogen we zonder toestemming van de ontwerper namelijk andermans ontwerpwerk (of geen onderdelen hier uit) gebruiken.

Wij zullen aangeleverde bestanden uitsluitend voor de afgesproken toepassing gebruiken.

Mocht bovenstaande niet mogelijk zijn dan kunnen we vast wel iets in de sfeer van jullie trouwkaart of save the date maken gecombineerd met onze eigen illustraties. Zodat je wel dezelfde “look and feel” of een bepaalde eenheid creëert zonder de oorspronkelijke ontwerper tekort te doen.

Hoe leveren jullie een logo aan?2021-08-23T17:52:37+02:00

Wanneer wij jouw logo mogen ontwerpen, is het logo pas klaar als jij er helemaal blij mee bent. Je ontvangt het logo dan standaard als de volgende bestanden: EPS, PDF, PNG, SVG. Daarnaast ontvang je een handige overzichtelijke huisstijlkaart waar ook de gebruikte lettertypes en kleuren op staan.

Vaak maken we, in overleg met jou, ook een vierkante versie van het logo ten behoeve van bijvoorbeeld social media. Deze ontvang je als PNG bestand. Je kunt ook kiezen voor een staande variant bij een liggend logo en vice versa.

Wanneer van toepassing dan leveren we ook het icoon wat bij het logo hoort als PNG en SVG  bestand. En op verzoek maken we de verzameling af met een diapositief variant / wit of semi transparant watermerk als PNG en SVG bestand.

Voor de meerprijs van het aanleveren van de gewenste extra logo varianten zie ook onze zakelijke prijslijst.

Wil je meer weten over hoe een logo door ons laten weten in zijn werk gaat, lees dan dit blog!

Mijn klikring(en) sluit(en) niet lekker meer, wat nu?2021-07-13T12:48:43+02:00

Elke klikring die we leveren checken we handmatig. Toch kan een klikring wat minder sluiten of misschien door gebruik wat minder goed functioneren.

Gebeurt dit binnen een jaar na levering dan sturen wij kosteloos een of twee nieuwe klikring(en). Stuur ons even een berichtje met de maat van de klikring, zodat we dit kunnen regelen. Dit kan makkelijk via onze contactpagina. Wil je extra ringen bestellen, dan kan dat via deze link.

Welke maat klikringen hebben jullie?2021-07-13T12:25:04+02:00

Wij hebben de volgende maat klikringen op voorraad: ca. 32, 40, 52, 60 mm.

Bij een losse kaft zonder binnenwerk kun je zelf de gewenste maat aangeven. Bij een compleet houten herinnerboek kiezen wij het passende formaat bij het aantal bestelde invulkaarten. Via deze link kun je ze los bestellen.

Hoeveel bladen kunnen er in een houten herinnerboek?2020-10-22T16:05:41+02:00

Hoe meer bladen er in het boek komen hoe grotere ringen we gebruiken. Met de grootste maat ringen passen er maximaal 170 bladen in een houten herinnerboek.

Wil je toch meer invulkaarten in je boek dan kun je er voor kiezen om geen klikringen te gebruiken. Met een stevig touw of een mooi lint kun je het boek in theorie zo dik maken als je wilt. Wel zal dan het bladeren waarschijnlijk iets minder makkelijk gaan.

Waar kan ik mijn opmerkingen kwijt?2020-10-22T16:08:29+02:00

Als je ons nog iets wilt laten weten met betrekking tot de bestelling kun je dit doen bij het uitchecken van je bestelling. Nadat je in je winkelwagen op “doorgaan met afrekenen” klikt,  kun je deze bij de “bestelnotities” kwijt.

Welke betaalopties zijn er?2022-10-13T10:31:48+02:00

Betalen in de webshop kan via iDEAL of Klarna, Bancontact (voor Belgische klanten) en via een bankoverschrijving.

Wat kost een geboortekaartje?2020-10-22T16:45:26+02:00

De kosten van het een geboortekaartje hangt af van jullie wensen en voorkeuren. Willen jullie een uniek kaartje met een illustratie speciaal voor jullie gemaakt, een geboortekaartje op groeipapier of een geboortekaartje met houten tag zoals in de webshop verkrijgbaar? Een gerichte prijsindicatie kun je hier vinden op onze particuliere prijslijst.

In de webshop zijn momenteel twee standaard varianten verkrijgbaar: de galaxy kaart en de groeikaartjes met dieren / sterrenbeelden. Kijk hiervoor in de categorie Baby.

Wat kost het ontwerpen van een logo?2021-08-23T17:53:15+02:00

De kosten van het ontwerpen van een logo hangen af van je wensen en voorkeuren. Een gerichte prijsindicatie kun je hier vinden op onze zakelijke prijslijst.

Wil je meer weten over hoe een logo door ons laten weten in zijn werk gaat, lees dan dit blog!

Kun je alles drukken op groeipapier?2022-07-19T16:03:09+02:00

Groeipapier is gerecycled handgeschept papier waar zaden in verwerkt zitten. Doordat het papier zachter is dan bij gewoon drukwerk slurpt het papier bij grote kleurvlakken en foto’s veel inkt op. Bij grote vlakken en foto’s kan dit er minder mooi uit zien en kunnen er strepen ontstaan. Wil je toch een ontwerp met een grote kleurvlakken of foto’s mail dan even je voorbeeld naar info@bonteraaf.nl zodat wij het kunnen beoordelen en eventueel een test kunnen doen.

Aflopend printen is in overleg beperkt mogelijk. Afhankelijk van het ontwerp, veel afloop betekent dat we naderhand de randen er af moeten snijden. Omdat dit meer werk is en meer afval creëert zal dit een meerprijs hebben ten opzichte van niet aflopende ontwerpen.

Wanneer kan ik groeipapier het beste planten?2021-04-29T09:54:50+02:00

Over het algemeen onder de juiste omstandigheden binnenshuis het hele jaar door. Al is de slagingskans vaak wel hoger als je in het juiste seizoen buiten plant. Buiten is het afhankelijk van welke zaden er in het groeipapier zitten en factoren als het weer en de plaats waar je wilt gaan planten. We hebben een blog geschreven met algemeen plantadvies en een blog waar je meer over de speciale behoeften en richtlijnen per papiersoort / soort zaden kunt lezen.

Van welk hout zijn de houten herinnerboeken gemaakt?2020-10-22T17:03:57+02:00

Wij werken met 3 mm populieren hout. Het hout is een natuurproduct dus de tint en de gradatie van het graveerwerk kan variëren. Ook kan er aan de binnenzijde van de kaft een enkele keer een knoest voorkomen. Dat is natuurlijk ook wel de charme van het materiaal.

Ik heb nog geen bedrijfsnaam, helpen jullie daar ook mee?2021-08-23T17:53:37+02:00

Aan de start van het ontwerpproces voor een nieuwe huisstijl denken we natuurlijk graag mee over een passende naam.

De klant dient echter altijd zelf te controleren of deze naam al door anderen gebruikt wordt en daardoor wellicht niet geschikt is. Dit geldt ook voor websitenamen en dergelijke. Hiervoor kun je onder andere online zoekmachines gebruiken, de database van de Kamer van Koophandel (check hier) raadplegen of bij een merkrechtenbureau informeren.

Wil je meer weten over hoe een logo door ons laten weten in zijn werk gaat, lees dan dit blog!

Hoe lang is groeipapier houdbaar?2020-05-07T17:11:07+02:00

Groeipapier is zo’n 2 jaar houdbaar. Dat wil zeggen dat de kaarten zo’n 2 jaar na productie nog ontkiemen. Dit is ook de reden waarom wij geen hele grote hoeveelheid blanco vellen op voorraad hebben en we groeikaarten, ook bij webshopbestellingen, altijd zo “vers” mogelijk maken. Lees hier meer over onze groeikaarten.

Welke soorten groeipapier zijn er?2024-02-05T16:15:15+01:00

Wij hebben onderstaande soorten groeipapier meestal wel op voorraad.

bijen- & vlinders bloemenmix*
klaver
vergeet-me-niet
lavendel
basilicum – rucola
kattenkruid
wortel – rucola
citroenmelisse

* een bijen- en vlindermix met circa 8 soorten bloemen waaronder klaproos, alyssum, leeuwenbekjes zaden. Overigens zijn bijen, hommels en vlinders ook erg gek op klaver, vergeet-me-niet, lavendel, kattenkruid en natuurlijk de citroenmelisse.

Maar op verzoek kunnen we de volgende soorten nog bestellen:

Tijm
Peterselie
Vingerhoedskruid
Kamille
Sla
Bloemkool

Dit is in overleg vanwege de langere levertijd. Lees hier meer over onze groeikaarten en in dit blog kun je meer lezen over de specifieke plantinstructies per papier/zaadsoort.

Overigens kan een enkele keer een andere zaadsoort in het papier terecht komen doordat het papier handgeschept is en de zaadjes klein zijn.

Verder heeft de producent van het groeipapier een GMO verklaring, ze gebruiken geen genetisch gemanipuleerde zaden. Het zijn geen inheemse bloemen of exotische soorten. De zaden komen uit Nederland. Elke levering zaden heeft een Fyto verklaring. Dat is een verklaring waarin de autoriteiten van het land van herkomst verklaren dat deze producten gezond zijn en niet aan een (planten)ziekte lijden.

witregel

Check voor algemene informatie ook onze klantenservice pagina even. Toch nog vragen? Stel ze via ons antwoordformulier of stuur een berichtje via de Whatsapp button.

Ga naar de bovenkant