Plaatjes voor social media, welke mag je wél gebruiken?
Steeds meer mensen weten het gelukkig, je kunt fikse boetes krijgen wanneer je plaatjes voor je website of social media gebruikt die niet rechtenvrij zijn. Of beter gezegd, waarvan jij de rechten niet hebt én die niet rechtenvrij zijn.
Het is verleidelijk om bijvoorbeeld bij een blog over afvallen een plaatje van een appel met een centimeter te gebruiken. De vraag is of dit überhaupt een goed idee is omdat dit natuurlijk een achterhaald cliché is, maar het gaat even om het voorbeeld. Vroeger zag je vaak dat iemand dan even via Google zocht op “appel + centimeter” en dan kon je die foto of tekening zo kopiëren en gebruiken. Natuurlijk was dat toen ook niet zomaar de bedoeling, maar veel mensen wisten nog niet, of weten nog steeds niet, dat ze daar strafbaar mee bezig zijn. En hier zelfs een hoge boete voor kunnen krijgen.
We willen het in dit blog niet hebben over welke plaatjes, foto’s en illustraties je niet mag gebruiken, maar wat er wel allemaal mogelijk is. Focus op het positieve :).
Gratis plaatjes voor online gebruik
Er zijn een aantal sites zoals Shutterstock waar je foto’s en illustraties kunt aanschaffen. Wanneer je voor jouw website, social media en andere reclame uitingen geen unieke plaatjes nodig hebt, maar wel één professionele uitstraling wilt hebben, kan dit een goede oplossing voor je zijn. Je kunt per foto betalen of een abonnement nemen. Ook zijn er dergelijke sites waar je de plaatjes kosteloos mag gebruiken, zie hieronder. Hierbij moet je wel even opletten want soms zitten er wel extra haken en ogen aan, zoals een verplichte naamsvermelding bij gratis gebruik. Doe je dit dan niet dan kan er alsnog een factuur of boete volgen.
Soms staat er bij de foto vermeld dat ze gratis zijn voor privé gebruik (personal use) maar wel betaald moeten worden als je ze zakelijk gebruikt. Let dus op dat er bij staat “free for commercial use”. Tip: Maak een printscreen en sla deze op in een aparte map met datum en website URL erbij, zodat je bewijs hebt mocht er ooit aanspraak op gemaakt worden.
Onze top 5 sites waar je gratis foto’s en illustraties kunt downloaden:
Let op: ook bij bovenstaande sites is het erg belangrijk om zelf te checken hoe ze omgaan met de rechten en wat de actuele voorwaarden zijn. Vaak nemen ze geen verantwoording voor het uploaden van foto’s door derden. Zie dit blog van Charlotte’s Law.
Wil je hier nog meer over lezen dan, heeft Astrid van Succes met je webshop ook nog dit interessante blog geschreven.
Unieke foto’s of illustraties passend bij jouw merk
Wil je echt iets wat bij jouw bedrijf en doelgroep past, dan is de beste keus natuurlijk altijd om foto’s of illustraties door een professional te laten maken. Samen kun je dan bepalen welk gevoel je bij de kijker wilt achterlaten. Welke sfeer en uitstraling past bij je huisstijl en je doelgroep. Dan weet je ook dat je unieke beelden hebt die je niet ineens ook tegen komt bij je concullega. Of het nu gaat om je Facebookbanner of een verhalende illustratie voor je nieuwsbrief en/of website.
Uiteraard is dit de optie die de grootste investering vraagt maar je moet dit ook echt zien als een investering. Goed beeldmateriaal kun je jarenlang breed inzetten en op allerlei reclamedragers terug laten komen. Dit verhoogt de herkenbaarheid van je bedrijf. Bovendien verdient een toffe illustratie of pakkende foto zichzelf terug als je deze op de juiste manier in je branding toepast. Deze trekt de klanten aan die bij jou passen, wat uiteindelijk neerkomt op opdrachten, bestellingen en dus omzet.
Het menselijk brein schijnt beelden 60.000 keer sneller te verwerken dan tekst. Goede foto’s, illustraties, video’s of infographics zijn dus het beste middel om je boodschap snel en goed over te brengen.
Hoe kies je een fotograaf of illustrator die bij je past?
Bij de keuze voor de fotograaf is het vooral ook belangrijk wat voor soort foto’s je wilt laten maken. Veel fotografen hebben een specialisme. Een goede portretfotograaf die originele foto’s van jou als b.v. coach maakt, hoeft niet perse ook erg goed te zijn in productfotografie en andersom. Dus ook hier is weer van belang of je een dienst of product verkoopt.
Hetzelfde geldt voor illustratoren. Past de stijl bij jou en je huisstijl? Sommige illustratoren, zoals wijzelf, hebben meerdere tekenstijlen in huis. Van speels tot strak, van potloodtekening tot compleet digitaal geïllustreerd. In sommige gevallen vinden wij de combinatie van een foto en een handgetekende illustratie ook erg sterk. Zoals het beginplaatje van dit blog waar we een foto van Saskia combineerden met een illustratie voor de Facebookbanner van Brandstof 010. Hierboven zie je de kerstvariant die we hebben gemaakt want het kan ook goed zijn om met thema’s zoals bijvoorbeeld de seizoenen te werken.
Je kunt een goede indruk krijgen door naar de portfolio te kijken van betreffende professional. Vraag ook eens of deze het wellicht ook een mooie uitdaging vindt om eens iets heel anders te doen, als je niet meteen iets ziet wat je 100% aanspreekt. Het is en blijft een creatief proces wat je samen aan gaat.
Infographic en/of video
Een infographic, ook wel informatieve illustratie genoemd, brengt in één oogopslag de boodschap over door een combinatie van tekst, illustraties, foto’s en bijvoorbeeld grafieken. Zo’n infographic is perfect voor het overdragen van informatie, kennis en als promotioneel plaatje. Dit zegt meer dan alleen een foto of alleen een icoon of illustratie.
Bewegend beeld wordt online steeds belangrijker. Dit kan een video zijn of een illustratie / infographic met bewegende onderdelen waardoor een bepaald onderdeel extra onder de aandacht komt. Hier is het weer belangrijk om vooral goed te kijken waar je het voor wilt gebruiken. Een nieuwsbrief heeft bijvoorbeeld minder baat bij een filmpje dan een social media bericht. Het is goed om hier ook mee af te wisselen.
Onderstaande professionals kunnen we aanraden voor zakelijke beelden:
- Foto & video: Jurgen van M54 Beeldcreaties
- Foto & video: John van De Fotomeneer
- Foto: Freekje van Freekje Groenemans Fotografie
Natuurlijk gaan wij graag voor jou aan de slag als illustrator, dat doen we met hart en ziel. We vinden het heerlijk om samen met jou tot het perfecte plaatje te komen. Ook kunnen we een infographic of illustratie voorzien van bewegende delen zoals in het filmpje hierboven. De mogelijkheden hiervoor zijn eindeloos.
Wil je toch even verder kijken, van onderstaande illustratoren zijn wij zelf fan:
- Kerstin Zabransky
- Natascha van Design Intervention
- Jolanda van Jolanda Kranenburg ontwerp en illustratie
Wetgeving
Wil je jezelf meer verdiepen in de wetgeving rondom het (online) gebruik van foto’s en illustraties, lees dan ook eens het blog van Charlotte’s Law hierover.
Social media “deel-plaatjes”
Al sinds het begin van Bonte Raaf liepen we met het idee om af en toe een tof plaatje te ontwerpen die geschikt zou zijn om te delen op social media. Maar wat… een quote of iets dergelijks vinden we vaak leuk om te zien maar hoe zorgen we er voor dat het bij ons past en die Bonte Raaf look & feel heeft. Het liefst ook nog met een diepere boodschap.
Eind 2019 ontwierpen we het “Help de kleine ondernemer” plaatje om goed onder de aandacht te brengen hoe je zonder een cent uit te geven andere ondernemers kunt helpen. Dit plaatje ging zo onderhand “viral”. Zowel op Facebook als Instagram en LinkedIn is deze mini-infographic onvoorstelbaar vaak gedeeld. Tenminste voor zover wij ze al voorbij hebben zien komen dus het zijn er ongetwijfeld veel meer.
Helaas rouleert er ook een versie waar iemand onze naam geblurd heeft. Dat is een absolute no go als je een plaatje wilt delen die je online vindt. Wil je datzelfde plaatje zonder naamsvermelding delen (of wil je het plaatje aanpassen)? Vraag dan toestemming aan de ontwerper. Kun je die niet achterhalen omdat er iets vaag of onduidelijk gemaakt is, dan kun je er van uit gaan dat er met het plaatje geknoeid is. Natuurlijk zijn wij er trots op dat het plaatje zo’n inspiratiebron is gebleken voor velen maar het is extra fijn als we zelf de credits krijgen :).
Inspiratieplaatjes
In de toekomst willen we vaker van dit soort inspiratieplaatjes gaan maken. Zo spraken we laatst met Cindy van Grootel van CvG Administraties die zei dat ze zo graag zou willen dat er wat vaker positieve berichten met elkaar gedeeld worden in plaats van het vele gemopper wat je vaak ziet op social media. En dat idee hebben we omgezet is dit positiviteits-plaatje. Delen mag, graag zelfs!
Heb jij nou ook een leuk idee voor zo’n inspiratieplaatje? Laat het hieronder weten, wie weet maken wij er een toffe illustratie van en kun je het binnenkort zelf delen!
Kunnen we je helpen met een illustratie of infographic (al dan niet met bewegende delen), stuur dan even een mailtje naar info@bonteraaf.nl of vul onze vragenlijst zakelijk ontwerp in.
We horen graag van je!
Groetjes,
Elise en Chantal