Het zit in je aard, of niet natuurlijk! Graag delen wat je hebt. Het wordt ons als klein kind al geleerd en deze waarde leren we ook onze kinderen.

Iedereen vind het mooi als een kind graag een koekje deelt met iemand en in je privé leven zal het doorgaans ook alleen maar mooi zijn. Maar hoe pas je dat zakelijk toe?

Wij hebben er inmiddels voor gekozen om per jaar 2 sponsorprojecten te doen. Dat wil zeggen, wij ontwerpen en/of illustreren dan voor een goed doel het een en ander in plaats van financiële steun. De (meestal) stichting ontvangt dan van ons iets van grote waarde zoals het ontwerp van een logo, huisstijl, poster of flyer. Hiermee kunnen ze zichzelf beter profileren wat uiteindelijk meer naamsbekendheid en dan ook meer sponsoren oplevert.

Logo Stichting tegen voedselverspilling

Begin dit jaar hebben we een logo en wat huisstijlelementen ontworpen voor Stichting Dishmissed – No waste. Een initiatief om eten wat anders wellicht weggegooid zou worden toch nog te gebruiken met als doelstelling het terugdringen van voedselverspilling en het ondersteunen van mensen met een (zeer) smalle beurs door hun (koel-)kast te vullen. Voor de initiatiefneemster Linda Swets mochten we eerder al logo’s en huisstijlen ontwerpen en dan is het wel erg tof om aan zo’n mooi project te mogen meewerken.

logo dishmissed

Logo, huisstijl en bedankjes 75 jaar Market Garden

Ons grootste sponsorproject dit jaar heb je de afgelopen weken wellicht op één van onze social media kanalen voorbij zien komen. Vandaag voor ons heel actueel want terwijl ik dit aan het schrijven ben, ben ik nog onder de indruk van de bijzondere viering waar wij gisteravond bij mochten zijn. In Theater de Hofnar kwamen veteranen met hun familie en nabestaanden van soldaten die gestorven zijn voor onze vrijheid samen om 75 jaar Market Garden te vieren. Valkenswaard werd namelijk op 17 september 1944 bevrijd en dat zou zonder deze helden een heel ander verhaal zijn geweest. Vanochtend zijn we getuige geweest van een mooie herdenking bij de oorlogsbegraafplaats waar 222 van de, in deze omgeving, gevallen soldaten begraven liggen. Weer mochten we indrukwekkende ontmoetingen hebben met Engelse nabestaanden die speciaal voor deze dagen naar Valkenswaard afgereisd zijn. Zo speciaal.

Raimondo en Floor Bogaars, de initiatiefnemers van Stichting Erfgoed 40-45 en het Valkenswaardse War Cemetery Adoption Program, hielpen wij graag met onder andere het ontwerp van nieuwe logo’s voor beide stichtingen. Voor 75 jaar Market Garden ontwierpen we een complete huisstijl bestaande uit onder andere posters, flyers, een speciaal gastenboek voor de feestavond en natuurlijk groeibedankjes op klaproospapier. De “poppy” is namelijk het symbool voor (het herdenken van) de gevallen strijders en slachtoffers in de eerste en tweede Wereldoorlog.

visitekaartjes

Een bezoek aan deze begraafplaats is altijd de moeite waard. Er is inmiddels een wachtlijst voor het adoptieprogramma (je kunt symbolisch een graf adopteren en zo de stichting steunen) omdat sinds deze zomer alle graven geadopteerd zijn.

Al met al is dit weer een mooi voorbeeld dat de beloning en het goede gevoel wat je krijgt wanneer je belangeloos iets voor een ander doet niet uit te drukken is in geld.

.

Logo, flyer en pietendiploma Sinterklaashuis Valkenswaard

Tja en toen kwam er toch nog een hele leuke sponsoraanvraag langs waar Elise meteen zo enthousiast van werd dat ze het liefst meteen aan het schetsen ging. Een logo illustratie voor het Sinterklaashuis in Valkenswaard. Natuurlijk zaten wij met bovenstaande twee goede doelen al aan onze, zelf opgestelde, limiet van 2 sponsorprojecten per jaar. Maar ons motto is niet alleen “wie goed doet, goed ontmoet” maar plezier in ons werk is voor ons ook erg belangrijk.

Dus vandaar dat we voor 2019 hebben besloten om dit toch als derde sponsorproject op te pakken en nu al aan de slag gaan met het illustreren van Sint en Piet. En ach, de pepernoten liggen ook al weken in de winkel dus zo vroeg zijn we er ook nog niet bij.

Eerder ontwierpen we een leuke Sinterklaasknutselplaat die je gratis kunt downloaden op onze website. Vorige week hebben we een poll gehouden op onze Facebook pagina welke free download onze volgers het liefst als aanvulling zouden willen zien. Vandaar dat wij ter ere van het nieuwe Sinterklaashuis-logo waarschijnlijk straks ook nog een 5 december aftelkalender gaan maken. Natuurlijk komt deze dan ook als free download in onze webshop.

sint knutsel kleurplaat

Dus zakelijk iets gratis weggeven, slim of niet? Tja, dat blijft een lastige en heel persoonlijk. Zolang wij ons er goed bij voelen en er plezier in hebben zullen we het wellicht doen. Dit jaar 3 keer, misschien volgend jaar 1 of geen keer want het is belangrijk dat het ook iets is wat bij je bedrijf past. Laat je niet gek maken door beloftes van promotie want vaak valt dat dan net weer tegen, dat moet ook niet de enige reden zijn om het te doen. Al kan het natuurlijk altijd zo zijn dat je door een gratis weggever onder de aandacht komt bij mensen die jou(w werk) anders niet zo snel voorbij zien komen. Zo hebben wij de ene keer door zo’n project veel free publicity ontvangen maar een andere keer bleken de beloftes niet waargemaakt te worden. Wellicht is het, ook voor ons, dan slim om van te voren niet alleen zwart op wit te zetten wat je levert én verwacht van de klant die je belangeloos helpt maar ook een offerte en factuur te sturen met de originele waarde er in vermeld zodat duidelijk is voor welk bedrag je dit doel sponsort.

Nu zijn wij natuurlijk heel benieuwd naar jouw ervaringen?

Geef jij zakelijk dingen weg en vind jij dit slim of (inmiddels) niet (meer)?

Wij horen heel graag van je.

Reageren kan onder dit bericht of onder het social media bericht wat je naar dit blog heeft gebracht.

Groetjes, Elise & Chantal

Elise en Chantal

Dit zijn wij bij de speciale viering van 75 jaar Market Garden.